Sociale media speelt een steeds grotere rol in zowel het privé- als beroepsleven. Het is dan ook belangrijk dat men beseft dat sociale media van invloed kunnen zijn op het vinden van een nieuwe job.

'Meer dan de helft van de werkgevers zou immers de social media profielen van potentiële werknemers raadplegen alvorens hen aan te werven, en dit kan van invloed zijn op hun beslissing om een kandidaat te interviewen of een functie binnen de organisatie aan te bieden.

Dus hoe kan u het meeste uit sociale media halen om uw carrière te ontwikkelen en tegelijkertijd de negatieve impact van uw online profiel te vermijden? Özlem Simsek Managing Director bij internationaal rekruteringskantoor Robert Walters geeft een aantal tips.

LinkedIn

LinkedIn wordt algemeen beschouwd als een van de belangrijkste professionele social media platforms, een plek voor professionals om in contact te komen met anderen in hun vakgebied, onderwerpen te bespreken met betrekking tot hun branche en hun online reputatie op te bouwen.

Veel werkgevers zullen dan ook eerst op LinkedIn kijken om een beeld van iemand te krijgen voordat ze besluiten of ze hem of haar een gesprek aanbieden of niet.

Özlem: "Zorg ervoor dat uw LinkedIn profiel volledig is ingevuld en up-to-date is, inclusief uw opleiding en werkverleden.

Gebruik uw profiel om de belangrijkste verantwoordelijkheden en verwezenlijkingen in uw carrière te benadrukken en de aandacht van een werkgever te trekken. Bekijk welke groepen relevant zijn voor uw vakgebied en word lid."

Aanbevelingen en steunbetuigingen van collega's of vorige werkgevers kunnen u ook aantrekkelijker maken voor werkgevers, omdat ze zo kunnen zien wat volgens anderen uw sterke punten zijn. Wanneer u uw LinkedIn account ook effectief gebruikt, kan u laten zien dat u proactief bent en een streepje voor hebt op andere kandidaten.

Facebook

70% van de werkgevers vindt dat Facebook moet worden gebruikt voor persoonlijke interacties en niet voor professionele. Toch is ervoor zorgen dat uw Facebook-pagina niet toegankelijk is voor mensen buiten uw sociale kring een verstandige voorzorgsmaatregel.

Een aantal belangrijke stappen om ervoor te zorgen dat u uw profiel privé houdt, zijn:

- Weet wat anderen op uw pagina kunnen zien.

- Blijf op de hoogte van de privacy-instellingen van Facebook.

- Zorg ervoor dat uw foto's, berichten en tags verborgen blijven.

- Verwijder uw Facebook-pagina uit Google-zoekopdrachten.

Indien u kiest voor een openbaar profiel, zorg er dan voor dat u niets plaatst wat uw (toekomstige) werkgever niet mag zien.

"Er zijn gevallen bekend van mensen die hun job verloren op basis van opmerkingen of berichten die ze op Facebook hebben geplaatst. Ook wanneer u een job hebt, let u er best op dat u Facebook niet gebruikt om klachten over uw werkplek te schrijven.

Als er iets is wat u dwars zit, spreek er dan over met uw manager, zodat hij of zij kan helpen het probleem op te lossen", zegt Özlem.

Twitter

Tenzij u in een marketing-, digitale of communicatierol werkt, wordt Twitter ook meer geschikt geacht voor persoonlijk gebruik. Voor digitale marketeers en communicatieprofessionals kan een actieve aanwezigheid op Twitter een sterk verkoopargument zijn voor toekomstige werkgevers.

Wanneer u betrokken bent bij online discussies die betrekking hebben op uw vakgebied, laat u zien dat u verstand hebt van sociale media met vaardigheden die u kunt overdragen naar een marketingfunctie.

"Wanneer u in een sector werkt waar het hebben van een Twitter-stem een waardevol bezit kan zijn, kan u nog steeds verbergen wie u zelf volgt en wie u volgt door privélijsten aan te maken.

Zo kunnen werkgevers wel zien wat u tweet, maar geen details over degenen die met u verbonden zijn.

Voor professionals in andere sectoren die een volledig persoonlijke Twitter-aanwezigheid hebben, kan het belangrijk zijn om uw account te beschermen. Het is mogelijk om persoonlijke informatie te verbergen voor het publiek op het platform, inclusief uw tweets, tweets waarin u getagd bent, mensen die u zelf volgt en mensen die u volgen."

Zelfs met een privé profiel zullen werkgevers in staat zijn om details te zien die u over uzelf geeft in uw bio. Hou uw samenvatting dus kort en passend - en verwijder alle informatie waarvan u niet wilt dat een werkgever die weet.

Wanneer u deze stappen volgt, is de kans kleiner dat een potentiële werkgever beslist of u al dan niet geschikt bent voor de job nog voor hij met u gesproken heeft.'